Aupairguiden.se

Håll dig i form som au pair

Motion gör dig piggare

haall_dig_i_form_l_1_2

Motionera trots fullt upp

Att vara aupair innebär ofta ett fullt schema och mycket saker att göra. Man ska hinna med att jobba med barnen och göra hushållssysslor, träffa kompisarna och festa, shoppa, fika och vara turist i staden. Helst ska man dessutom också resa land och rike runt på helgerna för att se så mycket som möjligt. Och såklart vila ibland också. I kombination med en oftast sämre kosthållning samt en hel del fika och alkohol hamnar helt enkelt den fysiska hälsan i skymundan och det är lätt att man känner sig trött och energilös. Känns det bekant?

Det absolut lättaste sättet att undvika detta är fysisk aktivitet. Inte nog med att det ger en mängd långsiktiga fördelar för kroppen, så menar forskare att bara 30 minuters fysisk aktivitet varje dag gör dig piggare. Hur gör man då för att hinna med dessa 30 minuter när schemat redan känns för fullt eller man helst vill tillbringa tiden i sängen framför Skype?

Några enkla tips:

Promenera mera

Snöra på gympaskorna och gå när du ska någonstans. I många storstäder använder man gärna kollektivtrafiken eller bilen för att ta sig någonstans - trots att avståndet inte alls är särskilt långt. Men beroende på avståndet och tiden så kan det till och med gå snabbare till fots. Eller om inte tiden räcker till - ta cykeln. Genom att gå eller cykla undviker man de stora bilvägarna och får istället se nya ställen i staden, kanske upptäcker du något nytt smultronställe, café eller liknande?! Nästa gång du behöver uträtta ett ärende en bit bort, ta på skorna och gå eller cykla. Du kommer bli piggare och få mer energi att vara med barnen.

Pratpromenad

Börjar Starbucks bli en vana varje gång ni ska träffas för att prata av er? Testa föreslå en promenad nästa gång. Den friska luften och motionen kommer kännas bra och göra er piggare och redo för eftermiddagens jobb, eller förbättra nattens sömn. Och om ni ändå vill gå på Starbucks finns det ju inget härligare än att komma in och sätta sig ner efter en promenad - speciellt inte på hösten och vintern när kylan kommer krypande.

Löpträna

Ge dig ut på en powerwalk eller joggingtur i närheten. På så sätt får du upptäcka nya ställen och en chans att rensa tankarna. Om du tycker det är tråkigt att springa själv - ta med en kompis! Kolla om det finns något lopp att anmäla er till, på så vis har ni något att träna för. I många storstäder är lopp en riktig folkfest och otroligt roligt att vara en del av.

Signa upp på ett gym

Fråga värdfamiljen eller kolla på annat sätt om det finns något gym i närheten som du kan träna på. Många gym har både möjligheter till att träna själv och gruppträning, beroende vad man tycker om. Kanske har du tur och hittar ett med pool också?!

Hemma- eller utomhusträning

Om gymmedlemskap är för dyrt och du hellre vill spendera fickpengarna på annat, träna hemma! Dra ihop ett gäng och träna tillsammans; ut och gå, gör styrkeövningar, slå på musik och dansa, allt blir roligare tillsammans! Även så kallade utomhusgym blir alltmer vanliga i större städer så kolla i närmaste park om det finns ett du eller ni kan använda. Fördelen med att träna utomhus istället för på gym eller hemma är D-vitaminet från solen som hjälper till att pigga upp på dagen och förbättra sömnen på natten.

Känn lagkänslan

Om du brukade hålla på med någon sport hemma, kolla om den finns och börja i det nya landet. Det kan vara skrämmande till en början om man inte pratar språket så bra, men vilket bättre sätt finns det väl att lära sig det, träffa locals, träna och samtidigt ha kul?!

Bli ett barn på nytt!

Om det fortfarande känns svårt att få in den där träningen i vardagen har du den bästa arbetsplatsen för att hinna sådant på arbetstid. Enligt vissa forskare räknas en halvtimmes städning också som fysisk aktivitet, så klaga inte nästa gång dammsugaren ska fram utan kör någon minut extra istället. När du är med barnen och ni har tid över för lek: gå ut, försök ordna playdate med fler aupairer och barn och framförallt - var med i lekarna! Hitta på aktiviteter, allra helst utomhus, som inkluderar att röra på sig, det kommer göra gott för både dig och barnen. Inte bara är det bra för alla med motion, utan också för att om ni gör roliga saker tillsammans kommer du bli ännu mer uppskattad och omtyckt, framförallt av barnen som kommer älska det men också av föräldrarna - för vilken förälder vill inte att deras barn är aktivt, rör på sig och leker utomhus?!

Den bästa träningen är den som blir av, så lek kurragömma, kull eller andra lekar som kräver rörelse, ta en cykeltur eller gå på promenad (om föräldrarna tycker det är okej såklart, se upp för trafiken!) - låt barnen cykla bredvid när du springer eller går, hoppa studsmatta eller spela fotboll, åk skridskor eller skidor (vi svenskar är kända för att vara bra på vintersporter!), bygg snögubbar, gå till parken eller skogen. Som det klassiska ordspråket säger "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder": klä på er regn- eller täckkläder och stövlar och gå ut även om det regnar eller snöar. Att hoppa i vattenpölar eller göra snöänglar är precis lika roligt när man börjar bli vuxen!

Det viktigaste är att inte se träningen som ett ont måste, något att stressa över att man måste hinna med, utan något roligt som man mår bra av. Oavsett om det handlar om tio minuter en dag så är det mer än vad du hade gjort om du hade stannat kvar i sängen. Du tränar för din egen hälsas skull, inte någon annans.

 

Gilla

Aupairguiden på Facebook

Besök gärna Aupairguiden på Faceboook.

 

 

line250

Följ oss

Följ oss på Instagram

Följ oss på Instagram och dela dina aupairupplevelser med #aupairguiden eller #aupairads. Varje vecka utnämner vi veckans bästa bild!


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /www/webvol8/fn/590s3ek12ctseyx/aupairguiden.se/public_html/includes/instagramfeed.php on line 65